Co by mělo zvládnout dítě předškolního věku, aby mohlo po prázdninách nastoupit do první třídy? Školní zralosti se věnovala poslední lednovou středu v Komunitním centru v Bochoři beseda s Renatou Šimanskou z přerovské Pedagogicko-psychologické poradny. Účastníkům setkání lektorka mimo jiné sdělila, že i když poradna navrhne odklad, o nástupu do školy ve finále rozhodují rodiče dítěte.
Rozumová vyspělost dítěte by podle Renaty Šimanské měla jít před nástupem do školy ruku v ruce s fyzickým vývojem. Předškolák by měl umět udržet 15 až 20 minut pozornost. Důležité je i sluchové a zrakové vnímání. „Dítě by mělo zvládnout zrakově rozlišit stejné řady, třídit obrázky dle materiálu, barvy, tvaru apod. Mělo by také rozlišit první hlásku ve slově, vědět, že autobus začíná hláskou a,“ řekla lektorka. Z dalších potřebných schopností vyjmenovala orientaci v čase a prostoru (včera, dnes, zítra, nad, pod, dole) či předpočetní představu, tedy umět napočítat do 10, počítat s pěti prvky, kdy tři jablka a dvě hrušky znamenají pět kousků a tři knoflíky, ke kterému jeden přidáme, jsou ve výsledku čtyři. Renata Šimanská uvedla, že k základním předpokladům patří také grafomotorika, tedy správný úchop tužky, kresba postavy s detaily a vybarvování bez přetahování. Zmínila i chybu, která se dělala hlavně v minulosti, kdy se přecvičovali leváci na praváky. Neopomněla ani gramaticky správnou řeč, výslovnost a chápání smyslu vět. V neposlední řadě se pozastavila nad emocionální a sociální zralostí, kdy dítě respektuje autoritu, je samostatné natolik, že se dokáže odpoutat od rodičů a snese neúspěch.
Po nástupu do školy by měli mít rodiče minimálně prvního půl roku prvňákovy úkoly a školní povinnosti pod kontrolou. Malý školák by měl také mít před nástupem do první třídy připravený svůj pracovní koutek a klidné prostředí na přípravu. „Bez TV, tabletu nebo mobilu. Délka domácí přípravy by přitom měla trvat zhruba 30 minut,“ připomněla dále Renata Šimanská, podle které adaptace na školní prostředí trvá zhruba tři měsíce. „Nespěchejte na ně. Doporučuji podporující výchovu s pevnými hranicemi. Ani příliš liberální, ale ani příliš autoritativní. Hlavně své děti milujte,“ uzavřela hlavní část své přednášky.
V diskuzi padla řada dotazů, které se týkaly zejména doporučeného odkladu povinné školní docházky. Podle psycholožky je v případě pochybností lepší nástup do první třídy o rok odložit, než ho ze školy vracet zpět do školky. „Nelze obecně říct, že letní děti by měly mít automaticky odklad. Je to individuální. Dětem, které ale mají problémy s pozorností, může roční odklad pomoci. Centrální nervová soustava více dozraje a dítě pak bývá klidnější,“ řekla. Řeč byla i o předčasném nástupu dítěte do školy, které se narodilo například v polovině září. Jeho rodiče mohou podle Renaty Šimanské požádat o nástup dítěte do školy před dovršeným šestým rokem. „V takovém případě je ale nutné vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně,“ uvedla. Na závěr zmínila také důležitost vyváženosti času, který dítě věnuje kroužkům, školní přípravě a času, který má na spontánní hru či odpočinek. „Všechno by mělo být vyvážené. Nepřetěžujte své děti,“ dodala.
PERMANENTO – Cvičení pro každý den Pohybový program pro moderní způsob života V úterý 15. 10. 2024 v odpoledních hodinách se uskutečnila přednáška s fyzioterapeutkou Mgr. Lenkou Fasnerovou na téma PERMANENTO – Cvičení pro každý den. Ve...
22. 10. 2024 přečíst celou aktualitu »
Aby klouby nebolely Co dělat, aby nás tělo nebolelo, radil chiropraktik Vinci Lászlo Jak si jednoduše pomoci od bolesti hlavy, krční páteře či zad radil v úterý 8. října v Žeranovicích chiropraktik Vincenc Lászlo. Vincenc Lászlo se specializuje na „opravy“...
22. 10. 2024 přečíst celou aktualitu »